Laji Teollisuus

602 Elektroniikka

Lajivastaavat

  • Luhtala Petri

    Koulutuskeskus Sedu
    petri.luhtala@sedu.fi
    040 868 0635

  • Murto Elias

    Koulutuskeskus Sedu
    elias.murto@sedu.fi
    040 868 0274

Finalistit


  • Artturi Hirvonen

    Pohjois-Karjalan ammattiopisto


  • Hannu Huusko

    Pohjois-Karjalan ammattiopisto


  • Joonatan Kivelä

    Oulun seudun ammattiopisto


  • Aleksi Moilanen

    Kainuun ammattiopisto


  • Kristian Palviainen

    Pohjois-Karjalan ammattiopisto


  • Lassi Tuohimetsä

    Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto


  • Kansainvälinen kilpailija Maxim Kadnikov

    Russia


  • Kansainvälinen kilpailija Jaakko Liukko

    Team Finland, EuroSkills Göteborg 2016

Finaali

Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt

Finaalitehtävän ideana on rakentaa laite, jolla ohjataan kahta erityyppistä valonheitintä. Ohjaus tehdään käyttäen DMX-protokollaa, joka on yleisesti käytössä teattereissa, konserteissa ja muussa näyttämötekniikassa.
Kilpailutehtävässä rakennetaan DMX-signaalia tuottava ohjainyksikkö. Kilpailija tuo mukanaan mikroprosessorikortin, jonka avulla DMX-signaalia tuottavaa ohjainyksikköä ohjelmoidaan sarjaliikenteellä. Näin kilpailijan ei tarvitse suoraan tuottaa monimutkaista DMX-protokollan koodia.

602_elektroniikka
Lisätietoa DMX-protokollasta:
https://erg.abdn.ac.uk/users/gorry/eg3576/resources/lecture-slides/index.html
http://elationlighting.com/pdffiles/dmx-101-handbook.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/DMX512

Tehtävässä on seuraavat vaiheet

Moduuli 1. DMX-muunninkortin piirilevysuunnittelu, 20 pistettä
Kilpailija suunnittelee annetun piirikaavion ja muiden rajaehtojen mukaisen muunninkortin. Suunnittelu tehdään kilpailijan valitsemalla Gerber X -koodia (RS-274X) tuottavalla CAD-ohjelmistolla. Kortti valmistetaan protojyrsimellä ensimmäisen kilpailupäivän aikana ja kortti rakennetaan toisen kilpailupäivän aikana.

Moduuli 2. DMX-ohjainyksikön kotelon kokoonpano sekä valaisimien kytkeminen ja tes-taaminen, 20 p
Kilpailija rakentaa annetusta materiaalista (laatikko, säätimet, liittimet, johtimet jne.) DMX-ohjainyksikön. Yksikköön tulee paikka omalle mikroprosessorikortille sekä myöhemmin sinne sijoitettavalle DMX-muuntimelle. Kilpailija saa myös tässä vaiheessa käyttöönsä valonheittimet sekä ripustustarvikkeet, jotka hän asentaa annettujen ohjeiden mukaan merkittyihin ripustuspaikkoihin.

LCD-näyttö lähetetään loppukilpailuun päässeille etukäteen, jotta he voivat testata sen liittämistä/ohjelmointia etukäteen.

Valonheittimien toiminta testataan valmiilla DMX-ohjaimella ja samalla opitaan miten ne käyttäytyvät ja mitä asetuksia niissä on.

Moduuli 3. DMX-muunninkortin rakentaminen, 20 p
Kilpailija rakentaa edellisenä päivänä suunnitellun ja jyrsityn piirikortin sekä testaa sen toiminnan annettujen ohjeiden mukaan. Kilpailija varmistaa sen sähköisen ja mekaanisen liitettävyyden ohjainyksikköön ja koteloon.

Moduuli 4. DMX-laitteiston testaaminen ja mittaaminen, 20 p
Tässä vaiheessa DMX-muunninkortti otetaan käyttöön DMX-ohjainyksikössä ja kilpailija testaa ohjainyksikön toimintaa.
Kilpailija testaa myös yhteyden muunninkortilta valonheittimelle.

Moduuli 5. DMX-laitteiston ohjelmointi ja käyttöönotto, 20 p.  
Tässä vaiheessa järjestelmällä aletaan ohjata molempia valonheittimiä. Kilpailija asettaa va-lonheittimet haluamilleen DMX-kanaville. Kilpailijat saavat käyttöönsä laitteiden manuaalit.

Kilpailija laatii ohjelman, jonka avulla DMX-muuntimen kautta ohjataan kohdejärjestelmää eli valoja annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjelmoitavat toiminnot voivat olla värejä, efektejä, himmennyksiä tai liikeratoja. Lopuksi kilpailija esittelee laitteistonsa toiminnan tuomaristolle.

Kilpailun aikataulu

Maanantai 9.5.2016
9.00-14.00 Kilpailijoiden, kilpailuhuoltajien, tuomarien ja joukkueenjohtajien akkreditointi
14.00-16.00 Kilpailijoiden, tuomareiden ja lajitoimijoiden yhteistoiminta-aika lajialueella
17.30-18.15 Kokoontumien Seinäjoen kauppatorilla Taitaja2016-kulkueeseen
18.30- 20.00 Taitaja2016-avajaisjuhla Seinäjoen uimahalli-urheilutalolla
Tiistai 10.5.2016 (6 h)
9.00-12.00 Moduuli 1. DMX-muunninkortin piirilevysuunnittelu, 20 pistettä
13.00-16.00 Moduuli 2. DMX-ohjainyksikön kotelon kokoonpano sekä valaisimien kytkeminen ja testaaminen, 20 p
Keskiviikko 11.5.2016 (6 h)
9.00-12.00 Moduuli 3. DMX-muunninkortin rakentaminen, 20 p
13.00-16.00 Moduuli 4. DMX-laitteiston testaaminen ja mittaaminen, 20 p
Torstai 12.5.2016 (3 h)
9.00-12.00 Moduuli 5. DMX-laitteiston ohjelmointi, 20 p.

Kilpailutehtävän arviointikriteerit

Moduuli 1. DMX-muunninkortin piirilevysuunnittelu, 20 pistettä
Arvioidaan suunnittelutiedostosta ja Gerber-tiedostoista.

  • Oikeellisuus
  • Suunnittelusääntöjen noudattaminen
  • Hyppylankojen käyttö
  • Komponenttisijoittelu
  • Levyn mitat
  • Yleislaatu (subjektiivinen)

Moduuli 2. DMX-ohjainyksikön kotelon kokoonpano sekä valaisimien kytkeminen ja testaaminen, 20 p

  • Kaapeloinnin laatu
  • Mekaaninen viimeistely
  • Osien asentaminen annettujen ohjeiden mukaisesti
  • Työturvallisuus

Moduuli 3. DMX-muunninkortin rakentaminen, 20 p

  • Komponenttien juottaminen
  • Komponenttien asemointi
  • Toiminnallisuus

Moduuli 4. DMX-laitteiston testaaminen ja mittaaminen, 20 p

  • Käyttöliittymän toiminnallisuus
  • Sarjaliikenne kulkee ohjainkortilta muunninkortille
  • DMX-signaali kulkee muunninkortilta valonheittimelle
  • Testitoiminto onnistuu

Moduuli 5. DMX-laitteiston ohjelmointi, 20 p

  • RGB-kanavien ohjaaminen ja himmentäminen
  • Efektit
  • Liikkuvan valonheittimen ohjaaminen
  • Työturvallisuus
  • Asiakaspalvelu

Kilpailija tuo tullessaan

Kilpailija ottaa mukaan rakentamansa mikroprosessorikortin, nestekidenäytön ja kaikki tätä elektroniikkaa ja ohjelmistoa koskevat suunnitteludokumentit.

Kilpailija tuo mukanaan seuraavat työkalut ja tarvikkeet:

  • Yksi kannettava tietokone (ja hiiri)
  • Juotinasema yhdellä juotoskynällä (juotoskärkien määrä ei ole rajoitettu)
  • Lyijyllinen tina
  • Tinaimusukka
  • Henkilökohtaiset käsityökalut (sivuleikkurit, kärkipihdit, ruuvitaltat, pinsetit ym.)
  • Yleismittari
  • Oskilloskooppi
  • Laboratoriovirtalähde (0-35V, 3A DC)
  • Omiin laitteisiin tarvittavat mittajohtimet ja muut johdot
  • Tarvittaessa suurennuslasi/valaisin pintaliitostyöskentelyä varten
  • Henkilökohtaiset suojaimet
  • Laskin (puhelimen käyttö laskimena ei ole sallittua!)
  • Muistiinpanovälineet (kynä, kumi, terotin, viivoitin, vihko)

Jos kilpailijalla ei ole mahdollisuutta tuoda mukanaan tarvittavia laitteita, esim. oskilloskooppia, tulee asiasta ilmoittaa lajivastaavalle 3 viikkoa ennen kilpailupäivää. Kilpailunjärjestäjä voi tarvittaessa lainata joitakin välineitä, jos asiasta on ennakkoon sovittu.

Kilpailijan omassa kannettavassa tietokoneessa tulee olla asennettuna kaikki tehtävissä tarvittavat ohjelmat. Kilpailija vastaa oman koneensa toimivuudesta kilpailun aikana. Tietokoneongelmiin ei saa käyttää ulkopuolista apua kilpailun kuluessa.

Kilpailija varautuu säännöissä sallittuihin 30 % muutoksiin ohjelmointitehtävissä tuotettavien toimintojen osalta.

Kilpailunjärjestäjä varaa kilpailupaikalle

Kilpailunjärjestäjä varaa jokaiselle kilpailijalle oman työpöydän, roskakorit ja yksivaiheisen vir-ransyötön sekä rakennustehtävissä tarvittavat piirilevyt, komponentit ja muun materiaalin. Kil-pailunjärjestäjä toimittaa kilpailupaikalle tehtävissä tarvittavan esitysteknisen kaluston.

Viittaus esimerkkitehtäviin

Aikaisempien vuosien finaalitehtäviä löydät Skills Finlandin tehtäväpankista.

Tuomarit

Olavi Lähteinen, Turun ammatti-instituutti
Jari Koskinen, Kouvolan seudun ammattiopsto
Jarkko Loima, Vaasan Kaupunginteatteri
Antti Heino, ELFA Distrelec
Janne Isopahkala, Isoproto Oy
Esa Varemo, entinen kv-kilpailija

Alkuperäinen kuva WorldSkills 2011 Lontoo
Alkuperäinen kuva WorldSkills 2011 Lontoo

Yleiskuvaus kilpailulajista

Nykyaikaisessa yhteiskunnassa elektroniikkaa on kaikkialla. Ilman sitä yhteiskunta ei toimi. Lentokoneita, autoja, maatalous- ja metsäkoneita, kannettavia viestintävälineitä ja kodinkoneita ohjataan ja hallitaan voimakkaasti elektroniikkaan perustuvien tietojärjestelmien avulla. Myös teollisuuden tuotantoprosessit ovat elektroniikkaohjattuja.

Elektroniikan suuntaavat opinnot tai osaamisalan suorittanut elektroniikka-asentaja osaa tehdä elektroniikkatuotantoon ja siinä erityisesti protovalmistukseen liittyviä testaus-, korjaus- ja käyttöönottotehtäviä tai erilaisiin elektroniikka-alan sulautettuihin sovelluksiin liittyviä suunnittelu-, rakentamis- ja korjaustöitä.

Taitaja-kilpailun tarkemmat osaamisvaatimukset löytyvät elektroniikka-asentajien opintokokonaisuuksissa ”ammattielektroniikka ja sulautetut sovellukset ja projektityöt”.

Näitä käytännön osaamisalueita ovat elektroniikan valmistuksessa käytetty protolaitteiden CAD-suunnittelu, pienimuotoinen elektroniikkapiirin mitoitus, ohjelmointiympäristön käyttöönotto ja ohjelmointi jollain yleisesti käytössä olevalla ohjelmointikielellä sekä elektronisen laitteen rakentaminen IPC-standardien mukaisesti käyttäen protorakentamisessa yleisesti käytössä olevia työmetodeja muistaen työturvallisuuden kaikilla osa-alueilla.

602_elektroniikka_1200_1

Kilpailun luonne

Kilpailu on yksilökilpailu.

Osaamisvaatimukset

Kilpailutehtävät on suunnattu opiskelijalle, joka on suorittanut tutkinnon keskeiset osat kiitettävällä tasolla (K3). Kilpailutehtävät perustuvat tutkinnon osiin Ammattielektroniikka ja Sulautetut sovellukset ja Projektityöt. Kilpailutehtävissä on mahdollista suorittaa ammattiosaamisen näyttö.

Kilpailutehtävät sisältävät:

  • elektroniikkalaitteen rakentelua
  • mittaamista ja vianhakua
  • sulautetun järjestelmän rakentamista, käyttöönottoa ja ohjelmointia haluttujen toiminta-arvojen mukaisesti

 

Lajiohjausryhmä 2016

Petri Luhtala, lajivastaava,Koulutuskeskus Sedu, petri.luhtala@sedu.fi
Elias Murto, varavastaava,Koulutuskeskus Sedu , elias.murto@sedu.fi
Antti Heino, Elfa, antti.heino@elfa.se
Jari Koskinen, Kouvolan seudun ammattiopisto, jari.koskinen@ksao.fi
Jarkko Loima, Vaasan kaupunginteatteri, jarkko.loima@vaasa.fi
Olavi Lähteinen, Turun ammatti-instituutti, olavi.lahteinen@turku.fi
Raimo Mäkelä, Salon seudun ammattiopisto, raimo.makela@sskky.fi
Keijo Salonen, Jyväskylän ammattiopisto, keijo.salonen@jao.fi
Seppo Valio, OPH, seppo.valio@oph.fi

Lajin yhteistyökumppanit

Yhteistyöoppilaitokset

Pääyhteistyökumppanit