Osaamisen kehittäminen kannattaa aina

Jalasjärveläinen perheyritys Juustoportti kasvaa vaikeinakin aikoina ja toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari tuli kertomaan Taitaja-osallistujille miksi näin on.

Taustatietoina Keski-Kasari kertoi Juustoportin liikevaihdon olevan 45 m€ vuodessa ja kasvua on +15 % vuodessa. Yritys työllistää 200 työntekijää, kesäisin 250.

– Olemme luoneet uuden työpaikan vuodessa jo 20 vuoden ajan, iloitsee Keski-Kasari.

Juustoportti investoi voimakkaasti tuotekehitykseen, koulutukseen, laitteisiin ja rakennuksiin.

Keski-Kasari kuvaa Juustoportin yrityskulttuuria intohimoiseksi, josta esimerkkinä lähes joka vuosi tulleet tunnustukset ja palkinnot. Yritys valittiin vuonna 2011 Etelä-Pohjanmaan koulutusmyönteisimmäksi yritykseksi ja vuonna 2012 se voitti valtakunnallisen Juustokilpailun.

Keski-Kasari kokemukset suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ovat hyviä.

– Suomalainen peruskoulutus on upea ja koulutuksen taso ammattikoulusta yliopistoon on korkea – ainakin vielä.

Huolena Keski-Kasarilla on kuitenkin se, pysyykö koulumaailma mukana muutoksissa.

– Erilaisten tulevaisuudentutkijoiden mukaan maailma tulee muuttumaan seuraavan 30 vuoden aikana enemmän kuin viimeisten 300 vuoden aikana.

Opetusmaailman uudistukset kestävät kauan. Meneekö maailma ohi?

Keski-Kasari pitää oppilaitosten tarjoamaa muodollista koulutusta hyvänä asiana, mutta nostaa esiin myös verkostot ja niiden kautta oppimisen.

– Meillä on oma Juustomestari-koulutus, jossa asiantuntijamme saavat kansainvälistä oppia kolmen viikon ajan vuodessa. Siitä ei tietenkään saa virallista tutkintoa, mutta oppia sitäkin enemmän. Siitä todisteena kultamitalit ”juusto-olympialaisissa”.

Mitä osaamista yrityksissä tarvitaan?                                            

Muutokset yritysmaailmassa nopeutuvat entisestään ja tehokkuusvaatimukset kasvavat – kaikessa.

– Yrityksen on valittava taistelunsa mihin osallistuu ja siinä minkä valitsee, on oltava paras, Keski-Kasari kuvaa.

Juustoportti pyrkii aina olemaan askeleen edellä ja miettii prosessejaan pitkällä tähtäimellä sen sijaan, että keskittyisi tulipalojen sammuttamiseen. Toiminnot rakennetaan kohti tulevaisuutta ja aikansa eläneet asiat jätetään sivuun. Eteenpäin mennään rohkeasti, ei hampaat irvessä.

– Murrosaikoina tulee aina uutta bisnestä ja niihin mahdollisuuksiin on tartuttava kiinni.

Yrityksissä tarvitaan intohimoa joka tasolla ja se oikeastaan riittää.

– Sekä bisneksen kehittäjiä että rakentajia tarvitaan. Pelkät ideat eivät riitä, ne on jalostettava myös tuotteiksi.

Keski-Kasari painottaa johtamis-, myynti- ja verkostoitumistaitoa ja näistä erityisesti myyntitaitoa.

– Amerikkalaiset myyvät jo ennen kuin isällä on pilke silmäkulmassa.

Suomalainen insinöörikansa keskittyy mieluiten tuotekehitykseen, mutta myynnin merkitystä ei saa aliarvioida.

– Myynti on tärkeätä työtä, Keski-Kasari päättää.